Jednotlivé obdobia psychomotorického vývoja v prvom roku života

Prvých šesť týždňov

Počas prvých šiestich týždňov je normálna určitá nesymetrickosť polohy na chrbátiku. Dieťatko môže aj preferovať niektorú stranu hlavy a ukladať si hlávku vždy na jednu stranu. V takom prípade nie je na škodu na to ošetrujúceho pediatra upozorniť, aby hlávku lepšie vyšetril, či nemá nejaké asymetrie vyplývajúce z polohy v maternici alebo napríklad skrátený jeden kývač krku. Čo je však najdôležitejšie je schopnosť otáčať hlavu na obe strany. Ak toto dieťatko nedokáže a otáča hlávku len na jednu stranu, je potrebné vyšetrenie rehabilitačným lekárom. V tomto období zaobchádzame s bábätkom pomaly, nepreťažujeme chrbát ani nervový systém. Snažíme sa vyvarovať prudkých pohybov, záklonov hlavičky, tlakov cez chrbticu a zvislých polôh. Najvhodnejšia poloha na nosenie je mierne šikmá horizontála.  

Zdroj: Unsplash.com

Tri mesiace

V 3. mesiaci pozorujeme prvý veľký úspech nášho drobca. Začína tzv. pásť baránky. To znamená, že v polohe na brušku sa opiera o predlaktia a dvíha hlávku a vie ju aj udržať a otáčať do strán. Opäť však treba pamätať na to, že 3. mesiac je orientačný. Môže sa to podariť aj skôr aj o 6 týždňov neskôr. Dôležitý je spôsob, akým sa dieťatko na predlaktiach dvíha a drží. Lakte sú ľahko predsunuté vpred, paže zvierajú 90° a teda sú na širšie ako ramená; s osou trupu zvierajú paže tiež 90°. Hlavička je vzpriamená približne 60°od podložky. Poloha je symetrická, vyvážená a stabilná. Ťažisko je na predlaktiach a lonovej kosti. V tomto období je dieťatko na chrbátiku stabilné, telíčko je symetricky rozložené a symetricky hýbe všetkými končatinami, otvára pästičky. Ak sa v 3./4. mesiaci dieťatku nedarí držať hlávku nad podložkou, jeho poloha nie je symetrická a stabilná, je najvyšší čas vyhľadať rehabilitačného lekára. Čím skôr sa akýkoľvek problém podchytí, tým ľahšie a rýchlejšie sa dá riešiť. Fyzioterapeuti zväčša udávajú, že sa k nim dostanú bábätká neskoro.  

Šesť mesiacov

Ďalším dôležitým obdobím je 6. mesiac. Dieťatko už dvíha nôžky nad podložku, posilňuje tým brušné svaly. Malo by zvládnuť správne pretočenie z chrbta na bruško a vedieť sa pretočiť na obe strany. Správny spôsob začína dvihnutím dolných končatín nad podložku, smerom k brušku. K tomu sa môže pridať predklon hlavy. Následne dieťatko prechádza jednou rukou cez telo na opačnú stranu a týmto pohybom sa pretočí – pravou rukou ide doľava a pretočí sa doľava a naopak. Môže sa mu to podariť v 6. mesiaci, no aj v siedmom, či ôsmom. Až do 9. mesiaca je to stále v poriadku, predovšetkým, ak je to správnym spôsobom. V polohe na brušku v tomto období pozorujeme tzv. druhé vzpriamenie, čo znamená, že dieťatko sa opiera o vystreté horné končatiny s otvorenými dlaňami a o stehná. Taktiež pozorujeme cielený úchop hračky. Dieťatko berie do ruky to, čo chce a dokáže to oboma rukami  

Deväť mesiacov

Niekedy okolo 9. mesiaca začína dieťatko štvornožkovať. Presnejšie povedané symetricky a koordinovane liezť. Preto aj začíname hovoriť o lezúňoch. Správne štvornožkovanie prebieha skríženým vzorom – pravá ruka-ľavá noha a následne ľavá ruka-pravá noha. Kolienka a ruky sú na šírku ramien, špičky nôh smerujú dovnútra. Širšia norma pre štvornožkovanie je až do 12. mesiaca. Keď dieťatko začne štvornožkovať, krátko potom sa začne stavať cez rytiera popri opore. Čo sa týka úchopu, objavuje sa opozícia palca oproti ostatným prstom. Môžeme dodať, že, keď dieťa štvornožkuje, následne si vie z polohy lezenia sadnúť a už ho môžeme častejšie dávať do vertikálnej polohy a nosiť ho tzv. na opičku. Do tohto obdobia nie je veľmi vhodné dieťa vertikalizovať na dlhšiu dobu, ani ho dávať do sedu. Mali by sme uprednostňovať nosenie v polohe na klokanka.  

Zdroj: Unsplash.com

Jeden rok

Okolo jedného roka sa deťom podarí samostatne sa postaviť a stáť v priestore. S tým, že pozorujeme symetrické postavenie hlavy, ramien a panvy. Následne skôr, či neskôr začnú skúšať samostatné kroky a zväčša prejdú samé pár krokov medzi 15.-18. mesiacom. Deťom netreba pri chôdzi pomáhať, ani ich dvíhať, či posadzovať. Treba im byť na blízku, no nerobiť pohyby za nich. Ak ste doma, či v inom bezpečnom prostredí, ani nemusíte dieťatko zachytávať, ak padá zo stoja, či pri prvých krokoch. Jednak je tak drobné, že padá z malej výšky a nemá si veľmi, ako ublížiť a druhak aj tie pády sa musia naučiť Veď aj v bojových umeniach sú pády samostatnou výukou tak neoberajme naše deti o cenné vedomosti 😉    

Prečítajte si

Niektoré knižky, ktoré som čítala na matersko-rodičovskej dovolenke ma obohatili viac, niektoré menej a niektoré mi stále priebežne pomáhajú. Preto vám spisujem moje tri tipy. Čoskoro ich pribudne viac.

Ako sa zachovať a čo robiť v náhlych situáciách, ktoré niekedy hraničia s ohrozením života, či zdravia našich drobcov? Prvá pomoc u detí je predovšetkým v úvode odlišná od tej, ktorú poskytujeme u dospelých.

Už ste to možno niekde počuli, že vírusy spôsobujú väčšinu infekčných ochorení. Áno, veľkú väčšinu. Zvyšok spôsobujú prevažne baktérie a pomerne malé množstvo infekčných ochorení spôsobujú mikroskopické huby.

„A, kde to chytil? Ten zápal pľúc? Odkiaľ to má?‘‘ Takúto otázku som dnes dostala a uvedomila som si, že nie je prvá a určite ani posledná. Túto otázku si kladie aj veľa rodičov a ľudí, len sa nie každý odváži ju povedať nahlas.

Materské mlieko, umelá mliečna formula a či príkrm? Kedy začať a čím sa riadiť? Som zlá matka, ak nedojčím? Čo je to antirefluxové či hypoalergénne mlieko?

Je veľmi dôležité uvedomiť si, že nie každá zvýšená teplota, znamená hneď, že dieťa sa má zle, lebo má horúčku. Prečítajte si náš blog a zistite, aký je rozdiel v týchto pojmoch a čo robiť pri takejto situácii.