Supervýživné slovenské potraviny

Načo by sme chodili niekam do Číny pre natto, či do Kórey pre kimchi, keď máme u nás doma na Slovensku toľko úžasne výživných tradičných potravín. Stačí zájsť v mysli tak na začiatok dvadsiateho storočia, pozrieť sa do kuchyne našim prastarým mamám a zobrať si z nich príklad. Alebo si trošku pozaspevovať slovenské ľudové pesničky pre deti a hneď je nám všetko jasné.

Kapustnica

Vianoce sú za nami a všetci spomíname na vianočnú kapustnicu. Nielenže je úžasne chutná a môžeme ju jesť aj týždeň, ale kapustnica je aj úžasne výživná. Pretože kvasená kapusta, tak, ako každá kvasená zelenina, ktorú by sme si čisto teoreticky mohli doma vyrábať, je plná probiotických kultúr. Probiotické kultúry v prirodzenej forme sú určite viac, ako tie, čo si kúpite v lekárni. A, čo je ešte lepšie, ak si pri príprave kapustnice z tej ešte surovej poochutnávate, či ste kúpili dobrú, tak akurát kyslú, doprajete si aj statočnú dávku vitamínu C. Preto si vlastne naši predkovia tú kvasenú kapustu robili, aby mali zdroj vitamínu C počas zimných mesiacov, keď už došli zásoby jabĺčok, a tiež, aby kvasnými baktériami živili svoj mikrobióm a posilňovali tak svoju imunitu.

Bryndza

Slovenská probiotická bomba, avšak musím podotknúť, že to musí byť bryndza z nepasterizovaného ovčieho mlieka. Kedysi existovala len taká, ale dnes už existuje aj bryndza z mlieka pasterizovaného, či čiastočne z kravského mlieka. Tá už nemá takú silu. No tá pravá, aká má byť, je nabitá prospešnými baktériami, ktoré dodajú vášmu telu to, čo pre svoje zdravie potrebuje.

Zdroj: unsplash.com

Žinčica

Ďalší produkt našich pastierov, ktorý vlastne ani nevieme, akým mechanizmom lieči. Nielenže pôsobí preventívne takmer proti všetkým civilizačným ochoreniam (vysoký cholesterol, krvný tlak, nádorové ochorenia), ale naozaj pomáha napríklad v liečbe astmy, osteoporózy, či ekzému. To vám môžem potvrdiť z druhej ruky, keďže bezpečne viem, že kamarátke doktorke pomohla na jej, v dospelom veku rozbehnutý ekzém, len žinčica nalačno 3 x denne. Po tom, ako na sebe vyskúšala antihistaminiká, kortikoidy a kadejaké maste, rozhodla sa, že skúsi liečbu žinčicou z Miletičky. A čuduj sa svete, toto je jediné, čo jej pomáha. Naozaj!

Konopné semienka

Semienka, ktoré praskajú vo švíkoch obsahom omega 3 a omega 6 nenasýtených mastných kyselín. Tieto tvoria takmer polovicu ich hmoty! Tretinu tvoria bielkoviny a takmer desať percent vláknina. Toto by ste si nechali ujsť? Navyše, keď si ich prisypete do akejkoľvek zeleninovej mixovanej polievky, dodáte jej tým nový ráz a navýšite jej výživovú hodnotu. Ešte kvapka tekvicového oleja k tomu a máte úžasne zdravý prvý chod.

Ľanové semienka

Tieto semienka obsahujú tiež veľa omega 3 nenasýtených mastných kyselín a sú veľmi bohaté na vlákninu. Až do takej miery, že sú skvelým pomocníkom na zápchu. Takže, ako prevenciu pred podobnými problémami, ich môžete z času na čas prisypať deťom, či sebe, do rannej kaše alebo večer do zeleninového šalátu.

Zdroj: unsplash.com

Ovos

Keď už sme pri tých kašiach. Kto z vás nemával ako dieťa pravidelne nepravidelne ovsenú kašu? Je to taká naša slovenská klasika. Pamätám si, ako teraz, že sme si vždy rozprávali o tom, že ovos je pre koníky a pre ich krásnu hrivu. No keby bol len pre koníky!

Ovos by mal byť naozaj pravidelne na našom stole, pretože obsahuje jednak dôležité minerály ako vápnik, horčík, železo, fosfor, kremík, draslík, ale aj takmer všetky vitamíny rozpustné vo vode (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, C) a k tomu aj v tukoch rozpustné vitamíny A a E (preto nám asi mamy zvykli dávať na kašu to maslo, že by sa vstrebali aj tieto vitamíny.

Aby toho nebolo málo, pridám nakoniec tú najväčšiu pecku. Betaglukány – dokázané imunomodulansy, ktoré vyživujú nielen črevný mikrobióm, ale pri ovsených kúpeľoch, vyživujú aj ten kožný mikrobióm.

Som o tom presvedčená, lebo inak si neviem vysvetliť, akým zázrakom by ovsené kúpele pomáhali ekzematickej pokožke. Je to tak, ovos zvonka, či zvnútra, je protizápalový liek.

Pšeno

Obilnina chudobných, no bohatá na živiny. Ako veľmi bohatá? Tak, že v 100g pšena je viac železa ako v 100g červeného mäsa. Niekto by možno vyskočil, že vstrebateľnosť rastlinného železa nie je taká vysoká ako živočíšneho. Ale, keby aj, stále je to veľa železa na tú chudobnú obilninu. Je však pravda, že pšeno nie je zrovna najchutnejšie. Aj na to máme riešenie. Pred varením treba pšeno preliať vriacou vodou a následne ho variť v trojnásobku vody. Po zovretí môžete pridať trošku ďatlového sirupu, strúhaný kokos a do misky s hotovou kašou pridať drobné ovocie, či píniové oriešky a deti Vám povedia: „Maminka túto kakaovú kašu nám môžeš robiť každý deň!“… Nemá to taký úspech úplne vždy, ani s ďatlovým sirupom to netreba preháňať, ale aspoň jeden tip na prípravu dobrej pšenovej kaše už máte.

Pohánka

Nie, neprestanem s našimi obilninami. Aj keď vlastne, pohánka nie je naozajstná obilnina. Je vraj podobná bežne sa u nás vyskytujúcim burinám. Múku z nej však máme, ak chceme, a tiež ju môžeme variť vcelku, či pridávať vo forme vločiek na zahustenie pokrmov. Zázračná je vďaka látke rutín, ktorá zvyšuje pružnosť ciev a celkovo je veľmi prospešná pre správnu funkciu kardio-vaskulárneho systému.

Mak

Ej tak-tak, sejú mak. Nemôže chýbať na tradičnom sviatočnom stole. Nemôžete ho nepredstaviť cudzincom, pre ktorých je mak synonymom drogy a u nás sa pestuje slobodne a nevieme si bez neho predstaviť život. Makové rezance, makové pupáky, makovníky, makové rožky a tak ďalej. Keby však bol len chutný. Mak je potravina s najvyšším obsahom vápnika na 100mg! Okrem toho, že obsahuje esenciálne mastné kyseliny a má aj dobre známe upokojujúce účinky na nervovú sústavu (Spi dieťatko spi, že ☺).

Zdroj: unsplash.com

Vlašské orechy

Síce nie sú typicky len naše, ale sú rovnako ako mak, neoddeliteľnou súčasťou našej kuchyne. V obdobných pekárskych formách, ako sú spomínané vyššie, alebo aj len tak za hrsť. Bohaté na antioxidanty (A, C, E), omega 3 a omega 6 nenasýtené mastné kyseliny, makro a mikronutrienty (železo, vápnik, horčík, draslík, sodík, zinok, fosfor, mangán) a tiež pôsobia ako prebiotikum pre črevné baktérie. Takže sú protizápalové.

Takto vyzerá to najlepšie, čo doma máme pre zdravie a silnú imunitu.

Prečítajte si

Ouch, that hurts!

To drink or not to drink

Antioxidants in the diet

Celiac disease

Food contraptions