Piť či nepiť?

Isteže, je leto, je horúco, potíme sa, treba piť. My potrebujeme piť, aj deti potrebujú piť. Lenže, potrebujeme piť všetci rovnako? To isté? Rovnaké množstvo? Treba si na niečo dávať špeciálne pozor? Sú nápoje, ktoré sú v lete vhodnejšie, a ktoré sú na čiernej listine? Podľa čoho vieme, či je dieťa dostatočne hydratované a, kedy už treba zvýšiť pozornosť? Tak sa skúsme na to pozrieť pekne poporiadku. Od bábätiek po pubertiakov.

Deti do 6 mesiacov

Dojčené deti do 6 mesiacov nepotrebujú v princípe nič okrem dojčenia. Materské mliečko pre ne predstavuje tekutinu aj potravu zároveň. Ako za iných okolností, vieme najlepšie zhodnotiť dostatočnú hydratáciu dieťatka počtom pomočených plienok. Denne by ich malo byť 6-8. Ak by ich bolo menej, treba navýšiť dojčenie a len v krajnej situácií ponúknuť vodičku. Ešte predtým však treba dieťatko patrične obliecť, resp. neobliecť, aby nemíňalo tekutinu a energiu na ochladzovanie. Takže pri 36 stupňoch, úplne stačí plienočka, príp. tieločkové priedušné bodyčko. Za vážny znak dehydratácie sa považuje vpadnutá fontanelka (v polohe ležmo), avšak takúto dehydratáciu si pri plne dojčenom dieťatku neviem celkom dobre predstaviť. Je to skôr nemožné ako možné. Z toho vyplýva, že u tých najmenších hlavne vyzliekať a dojčiť podľa potreby, nanajvýš sledovať pomočené plienočky.

Detičky, ktoré sú na umelom mliečku, majú takisto vrámci všetkých mliečnych dávok aj dostatok tekutín. A takisto ako u dojčených detí, je objektívnym meradlom hydratácie počet pocikaných plienok a treba ich hlavne adekvátne neobliekať 😊.

Zdroj: Unsplash.com

Deti nad 6 mesiacov

U detí nad 6 mesiacov, ktoré už papajú aj príkrmy, mali by k nim dostávať vodičku v poháriku. Dojčené deti sa dojčia aj od smädu, nedojčeným medzi mliečnymi a príkrmovými dávkami, môžeme ponúkať vodičku po troške. Naďalej však platí plienkové pravidlo. Ak dieťatko ciká, ako zvyčajne, určite mu tekutiny nechýbajú. Ak nám neciká už niekoľko hodín, treba ponúknuť vodičku. Taktiež myslime na dostatočne vzdušné oblečenie alebo, ak nám teploty stúpajú do výšin, stačí plienočka. A úplne najdôležitejšie v tejto vekovej kategórií je, že deti do roka, nepatria na slnko. Mali by sa zdržiavať vždy v tieni.

Rok a viac

Drobci, ktorí už chodia, skúšajú poháriky, pijú z nich sami, zväčša teda ročné a staršie deti, by mali mať k dispozícií pohár s vodou na dosah, aby sa mohli prísť napiť, keď potrebujú. Keď sa Vám to zdá náročné, samozrejme, môžete im nechať k dispozícií fľašku s vodou. Avšak neexistuje ideálnejší čas, ako leto, na naučenie sa pitia z pohára. Lebo, ak sa dieťa aj obleje, aspoň sa osvieži. Odvrátená stránka pitia z fľaše je totiž taká, že častokrát deti pijú z fľaše pre radosť. Nie kvôli smädu, ale preto, že ich to baví. A síce sa to nezdá, ale aj veľa piť, môže byť na škodu. Preto sú ideálne fľaše s otvoreným hrdlom. Lenže to už je v podstate, ako piť z pohára. Ešte sú vhodné aj učiace sa poháriky, ktoré nemajú sosáčik, ale majú po obvode membránu a voda tečie na tej strane pohárika, kde dieťa priloží pery. Samozrejme, ak už máte doma nejakú klasickú dojčenskú fľašu, tak dávajte vodu do nej. Nemusíte teraz utekať pre učiaci sa pohár.  

Zdroj: Unsplash.com

Teplota vody

Keď už sme pri tej vode vo fľaši. Teplota vody je tiež vcelku podstatná. Ak chceme, aby telo využilo vodu na doplnenie tekutín a nie naopak, podávajme vodu izbovej teploty. Určite nie studenú a už vôbec nie chladenú. Takú vodu totiž naše telo musí najprv ohriať na telesnú teplotu. A tým sa stáva presný opak toho, čo chceme dosiahnuť. Telo vyrába energiu na zohriatie, vlastne sa potí a v konečnom dôsledku časť z vypitej vody hneď strácame.

Môžeme podávať aj vychladený čaj vhodný pre deti (medovkový, kamilkový, bazový). Opäť však treba zdôrazniť, že sa nejedná o chladený, ale len vychladený čaj. A nemal by to byť sladený čaj. Netreba podávať ani žiadny iný sladený nápoj. Sladké nápoje spôsobujú, že máme znova smäd, pijeme pomerne veľa a následne aj veľa močíme. V skutočnosti nám teda nedoplnia tekutiny tak, ako praobyčajná čistá voda z vodovodu.

Väčšie deti

Pre všetky väčšie deti, čo už vedia bez problémov piť z pohára a fľaše, platia tri jednoduché pravidlá o pitnom režime:

 

Vzdušné oblečenie a pobyt hlavne v tieni, aby sme znížili pravdepodobnosť prehriatia a potenia sa

 

Pohár s vodu alebo fľaša s vodou vždy na dosah ruky

 

Piť vodu alebo nesladený čaj izbovej teploty

 

Prečítajte si

Au, bolí!

Bolesť brucha nie je žiadna sranda. Hneď nám napadne slepé črevo a predstava operácie a vlastne, zrazu nevieme, čo máme robiť. Či utekať k pediatrovi, či rovno na pohotovosť, či dať niečo od bolesti, či počkať, či nečakať?

Piť či nepiť?

Je leto, treba piť... My potrebujeme piť a aj deti. Lenže, potrebujeme piť všetci rovnako? To isté? Rovnaké množstvo? Treba si na niečo dávať špeciálne pozor? Sú nápoje, ktoré sú v lete vhodnejšie, a ktoré sú na čiernej listine?

Antioxidanty v strave

Antioxidanty sú rôzne látky rozličnej chemickej štruktúry, ktoré majú jednu spoločnú vlastnosť. Dokážu viazať voľné elektróny. Čo to znamená? Ako ovplyvňujú naše zdravie? A ako si nimi obohatiť nielen jedálniček, ale aj život?

Celiakia

Celiakia je geneticky podmienené autoimunitné ochorenie, ktoré sa môže prejaviť v detskom alebo dospelom veku. Autoimunitný proces teda spúšťa lepok (gliadín) obsiahnutý v prijímanej potrave. Ako sa diagnostikuje a prečo vzniká?

Vedeli ste, koľko úžasne výživných tradičných potravín na Slovensku máme? Plné železa, rôznych vitamínov či omega nenasýtených mastných kyselín pomáhajú pri ekzéme, zápche či zlepšujú imunitu. V novom blogu sa dozviete viac.

Vymýšľance s jedlom

Od obdobia zavádzania príkrmov až do škôlkarskeho veku, majú deti niekoľko období, kedy vymýšľajú s jedlom. Je to však naozaj o vymýšľaní? Naozaj to robia naschvál? Napriek? Chcú nás nahnevať? Dozviete sa v novom blogu.